Návrh ETSC
Evropská rada pro bezpečnost v dopravě se sídlem v Bruselu (ETSC) požádala Evropskou komisi, aby došlo ke sjednocení a úpravě maximální povolené rychlosti pro osobní a nákladní vozidla. ETSC a další organizace vyzvali komisi ke snížení rychlostního limitu na dálnici na 100 km/h pro osobní a dodávková vozidla. Zároveň by se pro nákladní auta měla snížit rychlost na dálnici na 80 km/h. S těmito návrhy však ETSC nekončí! Chce jednat io úpravě limitů v městech a obcích.
Na tzv. okresních silnicích mimo měst a obcí se požaduje rychlost 80 km/h. V samotných městech a obcích má dojít ke snížení maximální povolené rychlosti ze současných 50 km/h na 30 km/h! Evropská rada pro bezpečnost v dopravě považuje tuto rychlost za nový standard pro městské oblasti, kde se spolu pohybují motorová vozidla, chodci a cyklisté.
"Protože spotřeba paliva, emise znečišťující ovzduší a riziko nehody se výrazně zvyšuje při vyšších rychlostech, omezení rychlosti považujeme za moudré řešení," obhajuje nápad organizace ETSC v dopise adresovaném evropským komisařem. Změny mají být součástí rozsáhlého balíku opatření na úsporu energie s cílem jednak snížit závislost na ruské ropě a zemním plynu, a jednak podpořit aktuální politiku Evropské unie v oblasti změny klimatu. Nesmíme zapomenout i na to, že ambicí je také samotná bezpečnost na cestách. Řidiče však tyto návrhy změn určitě nepotěší.
Analýzy a vzory kde to funguje
Analýzy snížení maximální povolené rychlosti na 30 km/h byly provedeny ve Spojeném království. Ukázalo se, že při nižší povolené rychlosti se snižují i nároky na zastavení či rozjezd v městech. Dochází tak k redukci emisí CO2 as tím se snižuje i spotřeba paliva až o čtvrtinu.
Evropská rada pro bezpečnost v dopravě také uvádí jako úspěšný příklad Nizozemsko, které snížilo maximální povolenou rychlost na dálnicích během dne na 100 km/h. Motivací nizozemské vlády bylo snížit výfukové emise. Výsledkem je to, že vozidlo s rychlostí 100 km/h je podle zprávy o 25% efektivnější než při rychlosti 130 km/h.
Ke snižování rychlosti se připojují i města jako Brusel či Paříž, kde nedávno zavedla rychlostní limit na 30 km/h. Zmíněný limit se má stát novou normou v městských oblastech i po celém Španělsku. Z analýzy v bruselském regionu vychází prokazatelné snížení toxických emisí, hluku a nehod od kdy došlo ke snížení maximální rychlosti.
„Tyto časy vyžadují mimořádná opatření. EU a členské státy by se měly urychleně zavázat ke snížení rychlostních limitů na 100 km/h na dálnicích (80 km/h pro nákladní auta), 80 km/h na venkovských silnicích a 30 km/h v městských oblastech. Tři limity, které představují trojité vítězství při snižování závislosti na ruské ropě, emisích a dopravních zranění,“ uvedla Evropská rada pro bezpečnost v dopravě ve svém prohlášení.
Zda bude snižování maximální rychlosti v rámci tohoto návrhu postupně zaváděno do praxe v zemích Evropské unie ukáže jen čas. Na jedné straně můžeme mluvit o snahě vyřešit určité problémy (emise, závislost na ruských palivech či bezpečnost), ale na druhé straně je nespokojenost a obavy řidičů. Uvidíme, jak návrh časem vylepší samotná Evropská unie. Co si myslíte vy o této změně? Vyvolalo nové nařízení u vás smutek, nebo jste podporovateli změn? Zanechte nám váš názor na našich sociálních sítích.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024